Artikkelit

Mitä tarkoittaa oma pääoma?

Oma pääoma on yrityksen rahoituksen peruspilari, joka muodostuu omistajien sijoittamasta pääomasta sekä liiketoiminnasta kertyneistä voitoista, joita ei ole jaettu omistajille.

Lue lisää »

Milloin kannattaa vaihtaa tilitoimistoa kesken tilikauden?

Tilitoimiston vaihtaminen kesken tilikauden on täysin mahdollista ja usein järkevää, kun nykyinen palvelu ei vastaa yrityksesi tarpeita. Vaihto ei häiritse liiketoimintaasi, kun prosessi hoidetaan huolellisesti. Yleisimmät syyt vaihtoon ovat heikko palvelun laatu, kommunikaatio-ongelmat tai muuttuneet yrityksen tarpeet. Oikea hetki vaihdolle on silloin, kun koet, ettei nykyinen taloushallinnon kumppani tue liiketoimintasi kasvua. Tilitoimiston vaihtaminen on ajankohtaista, kun palvelu ei enää vastaa odotuksiasi tai liiketoimintasi tarpeita. Vaihto on mahdollista milloin tahansa tilikauden aikana, eikä sinun tarvitse odottaa tilikauden päättymistä. Selkeimmät merkit vaihdon tarpeellisuudesta ovat toistuvat virheet kirjanpidossa, viivästyneet raportit tai huono tavoitettavuus. Jos et saa vastauksia kysymyksiisi kohtuullisessa ajassa tai tuntuu, että …

Lue lisää »

Lue lisää »

Voiko tilitoimistoa vaihtaa kesken tilikauden?

Kyllä, tilitoimiston vaihtaminen on mahdollista milloin tahansa, myös kesken tilikauden. Vaihto ei ole niin monimutkaista kuin moni yrittäjä luulee, eikä se häiritse kirjanpidon jatkuvuutta. Ammattitaitoinen uusi tilitoimisto hoitaa siirron sujuvasti ja varmistaa, että kaikki taloushallinnon prosessit jatkuvat keskeytyksettä. Tässä artikkelissa käsittelemme tilitoimiston vaihdon käytännön toteutuksen ja tärkeimmät huomioitavat asiat. Tilitoimiston vaihtaminen kesken tilikauden on täysin mahdollista ja laillista. Kirjanpitolaki ei aseta rajoituksia vaihdon ajankohdalle, ja taloushallinnon jatkuvuus säilyy ammattimaisesti hoidettuna. Monet yrittäjät kuitenkin luulevat virheellisesti, että vaihto on mahdollista vain tilikauden lopussa. Todellisuudessa kesken tilikauden tapahtuva tilitoimiston vaihtaminen voi olla jopa edullisempaa, koska uusi tilitoimisto pääsee tutustumaan yrityksen toimintaan rauhassa …

Lue lisää »

Lue lisää »

Mikä on tilinpäätöshetki?

Tilinpäätöshetki on lakisääteinen tapahtuma, jossa tilikauden kirjanpito päätetään ja laaditaan tilinpäätösasiakirjat. Näihin kuuluvat tuloslaskelma, tase, rahoituslaskelma (suuremmissa yrityksissä) sekä liitetiedot.

Lue lisää »